Dzisiaj jest: piątek, 22 września 2017   Imieniny: Maurycy, Tomasz

więcej ›

PUBLICYSTYKA

Teksty nadesłane

Zawodówki XXI wieku

Człowiek XXI wieku staje się w coraz większym stopniu istotą sieciową, poszukującą odpowiedzi na nurtujące go pytania nie w księgozbiorach bibliotek, szkołach czy uniwersytetach lecz w zasobach Internetu. W społeczeństwie informacyjnym pojawił się nowy świat edukacji z bogactwem interaktywnych i społecznościowych narzędzi informatycznych, które w naturalny sposób wykorzystują codziennie młodzi ludzie. Współcześni uczniowie to zupełnie inne pokolenie, którego nawyki przyswajania wiedzy uległy zmianie. Na naszych oczach zmienia się oblicze systemu edukacji zwiastując koniec „epoki kredy i pergaminu”.

Można czekać aż nową reformę systemu edukacji zastąpi kolejna nowa reforma. Można czekać, aż ktoś posprząta za nas bałagan jaki pozostał po latach zaniedbań szkolnictwa zawodowego. Można czekać na granty UE i papierowe projekty ministerstw. Można czekać na decyzje urzędników, kuratorów i dyrektorów. Można czekać aż cyfryzacje szkoły zawodowej zrobi ktoś za nas… można czekać, albo zrobić to samodzielnie…

Cyfrowa szkoła

Żyjemy w epoce wciąż przyśpieszającego rozwoju techniczno - technologicznego, w świecie, gdzie coraz łatwiejszy i szybszy przepływ informacji oraz łatwiejszy dostęp do zasobów wiedzy zmienia sposoby uczenia się i nauczania. Odpowiedzią na obserwowane zmiany jest  rządowy program „Cyfrowa szkoła”, którego głównym zadaniem jest wyposażenie szkół w nowe narzędzia edukacyjne i nadanie im funkcjonalności umożliwiającej zdobywanie wiedzy. Według minister edukacji narodowej Krystyny Szumilas „Dzięki udziałowi w programie szkoły uzyskają możliwość unowocześnienia bazy technologicznej, a nauczyciele zdobędą nowe umiejętności i kompetencje pozwalające w sposób bardziej interesujący prowadzić zajęcia z uczniami”. Cyfryzacja wkracza obecnie do wybranych szkół podstawowych i gimnazjów, a docelowo ma w najbliższych latach objąć również szkolnictwo średnie i zawodowe. Czy odgórne dyrektywy wpłyną na jakość edukacji zawodowej? O tym przekonamy się niebawem… Tymczasem, nie czekając aż kolejna nowa reforma obejmie swym zasięgiem szkoły zawodowe, w Jastrzębiu - Zdroju powstała pierwsza cyfrowa zawodówka kształcąca w zawodach cukiernik i piekarz.

Podręcznik w sieci

Uczniowie jastrzębskiego Zespołu Szkół Zawodowych oraz Zasadniczej Szkoły Zawodowej – Specjalnej w Zespole Szkół nr 9 od początku nowego roku szkolnego mają możliwość korzystania podczas zajęć z najnowocześniejszego sprzętu IT, który w połączeniu ze specjalistycznym oprogramowaniem edukacyjnym ma im pomóc w zdobywaniu wiedzy teoretycznej z zakresu techniki i technologii produkcji cukierniczej i piekarskiej. Dzięki  multimedialnemu podręcznikowi  młodzież, za pośrednictwem sieci Internet, ma stały dostęp do bieżąco aktualizowanych opracowań kolejnych tematów i działów programu nauczania. Multimedialny „Almanach cukierniczo-piekarski” to pierwszy e-podręcznik kierowany do uczniów ZSZ, a zarazem platforma e-learningowa i serwis branżowy. W sieciowych zasobach młodzież ma do dyspozycji materiały teoretyczne z zakresu składników chemicznych żywności, mikrobiologii żywności, towaroznawstwa surowców, technologii cukiernictwa i piekarstwa, wyposażenia technicznego. Opracowania te wzbogacone są o materiały poglądowe takie jak prezentacje multimedialne oraz filmy instruktażowe. Za pośrednictwem platformy e-learningowej uczniowie mogą na bieżąco sprawdzać poziom przyswojenia wiadomości rozwiązując multimedialne testy sprawdzające dostosowanie do poszczególnych działów programowych, rozwiązanie testu generuje informację zwrotna do ucznia oraz ocenę, która zapisywana jest w wirtualnym dzienniku przedmiotowym.

Tablet zamiast tornistra

Dzięki wsparciu finansowemu prywatnej firmy uczniowie otrzymali do użytku nowoczesny sprzęt w postaci tabletów, dzięki któremu mogą korzystać z zasobów „Almanachu” również na lekcjach w szkole, bez konieczności dostępu do Internetu. Dzięki dostosowaniu „Almanachu” do wymogów systemów operacyjnych smartfonów i tabletów, zasoby te otrzymały zupełnie nową funkcjonalność i mobilność. Cel ten byłby niemożliwy do realizacji bez zaangażowaniu w projekt teamu programistów z Raciborza którzy stworzyli odpowiednie oprogramowanie. Jak powiedział prezes  AI SOLUTION: „Jestem za cyfryzacją szkół, bo dzięki temu nauka jest naprawdę fajna. Młodzi ludzie bardzo szybko łapią nowinki techniczne i dla nich Internet czy komputery są czymś naturalnym. Podoba mi się projekt budowy Almanachu, którego konsekwencją jest opracowanie pierwszego e-podręcznika dla branży piekarsko-cukiernicze. Gdyby nie ta inicjatywa, nadal byśmy tylko mówili o cyfrowej szkole. Cieszę się, że zaproponowano nam taką współpracę. Myślę, że to dopiero początek szerszej współpracy” – dodał Tomasz Kostka. Mamy nadzieję, że uzupełnienie tradycyjnych metod nauczania o nowoczesne narzędzia takie jak tablety, tablice multimedialne i specjalistyczne oprogramowanie oraz bieżąco aktualizowane i  ogólnie dostępne wolne zasoby edukacyjne w sieci znacząco wpłynie na podniesienie jakości kształcenia zawodowego i efektywność procesu nabywania kompetencji zawodowych uczniów.

O Almanachu cukierniczo piekarski

Celem projektu „Almanach Cukierniczo-Piekarski” jest stworzenie ogólnie dostępnego, multimedialnego kompendium wiedzy z zakresu technologii żywności oraz specjalizacji produkcja piekarsko-ciastkarska. Materiały zawarte w kolejnych tomach Almanachu obejmują podstawowe zagadnienia z zakresu technologii żywności, towaroznawstwa, mikrobiologii, wyposażenia technicznego, oraz produkcji piekarskiej i technologii ciastkarskiej. W projektowaniu Almanachu wykorzystano technologie umożliwiające korzystanie z zasobów za pośrednictwem urządzeń teleinformacyjnych.  Almanach w wersji internetowej, na urządzenia mobilne oraz jego drukowany odpowiednik zostały stworzone z myślą o uczniach zawodów cukiernik i piekarz oraz ich nauczycielach. Almanach ma ułatwić zdobywanie wiedzy teoretycznej z zakresu nauczanego zawodu. W zasoby Almanachu wchodzą treści z zakresu przedmiotów zawodowych dostosowane do programu nauczania w zasadniczej szkole zawodowej w zawodzie cukiernik i piekarz. Materiały te mogą być również przydatne dla uczniów techników technologii żywności o specjalizacji produkcja piekarsko ciastkarska, profilach żywieniowych i spożywczych oraz studentów kierunków technologii żywności i żywienia człowieka. Ponadto Almanach zintegrowany jest z platformą e-learningową zaprojektowaną w oparciu o oprogramowanie Moodle, która zawiera kursy przygotowawcze do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w zawodach cukiernik i piekarz.

środa, 3 paź 2012, Szymon Konkol

Mieszkanie

Jastrzębie-Zdrój

cena: 63 000,00 zł
TANIE M-3 CENTRUM

33.00 m2, W sprzedaży mieszkanie typu M-3 zlokalizowane w Centrum miasta Jastrzębia- Zdroju , przy ul. Śląskiej . Nieruchomość składa się z dwóch pokoi ( pokoje przejściowe ) , kuchni ,łazienki , przedpokoju . Do mieszkania przynależy piwnica . Mieszkan... więcej

Śląska, renata@jgn-vesta.pl, 883 100 495

KOMENTARZE

  • jasnet.pl | 03/10 godz. 13:22

    Komentarze do tego tekstu zostały wyłączone! Minął okres dodawania komentarzy.

zobacz wszystkie komentarze

Z NAMI W ŚWIAT

Bułgaria

BUŁGARIA 2017

...Bułgarskie kurorty czy Złote Piaski czy Słoneczny Brzeg, zawsze przyciągają klienta pięknymi plażami. Na miejscu niskie ceny, dobre hotele wraz z obs rozwiń ›

cena za osobę 1.069 zł

termin: CZERWIEC - PAŹDZIERNIK 2017

więcej ofert biura ›

GMB Family Tours ›

ZOBACZ TEŻ INNE PROPOZYCJE. WARTO! ›

NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE

ARTYKUŁY

więcej

BLOGI

więcej blogów

KALENDARZ

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies
Zamknij X