Dzisiaj jest: wtorek, 21 stycznia 2020   Imieniny: Agnieszka, Jarosława, Karol

PUBLICYSTYKA

Swego nie znacie

Tragicznym szlakiem

Szlak Ewakuacji Więźniów Oświęcimskich - to kolejna propozycja wycieczki. Opis trasy przygotowali Daniel Jakubczyk i Aleksander Żukowski, autorzy przewodnika Szlakami Zielonego Śląska 3.

Opis trasy:

Bzie Zameckie – Las Kyndra – os. Barbary – os. Arki Bożka – os. Pionierów – Jastrzębie Górne – Zdrój – Boża Góra – Mszana – przysiółek Pustynia – Wilchwy – os. Kopernika – Wodzisław Śl.

Trasa ma ok. 22 km

Opisywana przez nas trasa, to końcowy odcinek szlaku, wiodącego z Oświęcimia przez Pszczynę do Wodzisławia Śl., wyznakowanego w końcu lat 50. XX w. dla upamiętnienia dramatu więźniów obozu KL Auschwitz ewakuowanego w styczniu 1945 r. Prowadzi przez okolice zróżnicowane topograficznie i krajobrazowo. Zapoznaje z osiedlami 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, nie omijając wszak najciekawszych krajoznawczo zakątków miasta, a następnie przez południową część Mszany i Wilchw doprowadza do centrum Wodzisławia Śl. Szlak wyznakowano drogami wykorzystywanymi komunikacyjnie, w dużej mierze mającymi nawierzchnię asfaltową. Trudności orientacyjne mogą się pojawiać w lesie między Bziem a os. Barbary.

Wycieczkę najlepiej rozpocząć z centrum Bzia Zameckiego, gdzie szlak doprowadza od strony Pawłowic przez las i rozproszoną zabudowę. Zmierzając obok zabytkowego dworu obronnego ul. Klubową udajemy się do ostatnich zabudowań miejscowości, a następnie przez Las Kyndra w kierunku jastrzębskich osiedli. Na odcinku leśnym szlak często zmienia kierunek, co może sprawić trudności orientacyjne. Po przebyciu lasu osiągamy skraj os. Barbary przy ul. Podhalańskiej. Skręcamy w lewo, aby na skrzyżowaniu z ul. Arki Bożka udać się w prawo, ku centrum miasta. Szlak prowadzi ul. Śląską przez os. Pionierów, przecina Aleję Piłsudskiego i ul. Warszawską doprowadza do Jastrzębia Górnego. Tam warto zwiedzić kościół p.w. św. Katarzyny oraz położone wokół miejsca pamięci.

Szlak od kościoła wyprowadza na ruchliwą ul. Pszczyńską. Skręcamy w lewo i na dłuższym odcinku posuwamy się tą drogą w kierunku Zdroju. Następnie szlak skręca w lewo, wiedzie przez dolinę Jastrzębianki i linię kolejową do ul. Północnej. Z tej ulicy udajemy się na ul. Kondziołowiec i między zabudową jednorodzinną oraz przez zadrzewienie wydostajemy się do szutrowej drogi biegnącej wzdłuż nieczynnej linii kolejowej. Towarzyszy nam Szlak Powstańców Śląskich (znaki czerwone). Mijamy nieczynną stację kolejową i ul. Dworcową przedostajemy się do ul. Zdrojowej. Następnie przez rondo udajemy się w prawo na ul. 1 Maja. Doprowadza ona do ul. Witczaka na skraj Parku Zdrojowego, gdzie warto zabawić dłużej (patrz rozdz. Jastrzębie-Zdrój).

Po poznaniu parku i jego atrakcji ruszamy w dalszą trasę ul. Witczaka przez dolinę Jastrzębianki z basenem miejskim, do ul. Wodzisławskiej. Szlak przecina tę ruchliwą ulicę, doprowadza do ul. Boża Góra Prawa i skręca w lewo. Pokonujemy znaczną różnicę wzniesień. Na szczycie Bożej Góry zwiedzamy miejsce pamięci z pomnikiem i tablicą upamiętniającą bohaterską obronę Jastrzębia w czasie kampanii wrześniowej 1939 r. Ze szczytu wzniesienia docieramy tą samą uliczką do ul. Wodzisławskiej i za wiaduktem skręcamy w lewo. Szlak prowadzi tu bocznymi uliczkami, a następnie przez dotkniętą szkodami górniczymi i przekształconą dolinę Szotkówki. Na przeciwległym brzegu doliny osiągamy ul. Moszczeńską w Mszanie. Szlak skręca w prawo, a po ok. 0,5 km w lewo, w wylot ul. Mickiewicza. Tą ulicą doprowadza do centrum Mszany. Znajdziemy tam kościół p.w. św. Jerzego i cmentarz w jego otoczeniu.

Wędrując dalej posuwamy się ul. Mickiewicza, a następnie ul. Mszańską mijamy liczne kamienne krzyże – Boże Męki. Ponieważ zabudowa jest na tym odcinku rozproszona, a trasa biegnie przez tereny odkryte, często napotykamy miejsca widokowe. Opuszczamy Mszanę i już na terenie Skrzyszowa przecinamy drogę z Wodzisławia Śl. do Godowa (ul. 1 Maja). Kontynuujemy wycieczkę ul. Leśną zostawiając po prawej przysiółek Pustynia. Z lewej strony towarzyszy nam nasyp linii kolejowej. Przecinamy las na pograniczu Wodzisławia Śl. i Krostoszowic. Już na terenie miasta ul. Zagrodową, obok kilku domostw osiągamy skrzyżowanie przy ogródkach działkowych (ul. Mszańska). Skręcamy w lewo, pokonujemy wiadukt kolejowy i osiągamy skrzyżowanie dróg w wodzisławskiej kolonii Pustki. Udajemy się ul. Skrzyszowską w stronę Wodzisławia Śl. Szlak skręca z tej drogi w prawo, w gruntową drogę u wylotu ul. Ładnej, po czym przez łąki sprowadza do doliny potoku. Przez odludną i dziką okolicę szybko docieramy do ul. Piaskowej w wodzisławskim Zamysłowie, gdzie skręcamy w lewo. Pokonując kolejną dolinkę potoku ze stawem, na skrzyżowaniu z ul. Syrokomli skręcamy w prawo, a nieco dalej w lewo. Szlak klucząc prowadzi przez os. Kopernika do cmentarza wojennego. Stamtąd sprowadza stromą uliczką w dół, ku ul. Ofiar Oświęcimskich. Tą drogą przechodzimy pod wiaduktem, następnie przez przejazd kolejowy i osiągamy ul. Witosa w centrum Wodzisławia Śl. Ostatni odcinek szlaku wiedzie przez Stare Miasto. Przechodzimy obok „Galerii Karuzela”, skrajem Parku Zamkowego, mijamy od tyłu pałac mieszczący siedzibę muzeum, po czym ul. ks. płk W. Kubsza i ul. Rybnicką docieramy do stacji kolejowej, gdzie szlak ma swój punkt końcowy.

Więcej propozycji ciekawych wycieczek i opisów atrakcji w regionie znajdziecie w książce "Szlakami Zielonego Śląska 3".