Dzisiaj jest: wtorek, 21 stycznia 2020   Imieniny: Agnieszka, Jarosława, Karol

PUBLICYSTYKA

Swego nie znacie

Szlakiem dawnego plemienia

Aleksander Żukowski i Daniel Jakubczyk, autorzy przewodnika "Szlakami Zielonego Śląska 3" polecają kolejną trasę wycieczkową.

Szlak Gołężyców: Syrynia – Światłowiec – Lubomia – granica Lubomi i Pogrzebienia

Szlak rozpoczyna się na skrzyżowaniu ul. Bukowskiej z ul. 3 Maja. Ta druga z ulic prowadzi przez zwartą zabudowę miejscowości. Niektóre z mijanych domów pochodzą z początku XX w. Droga z prawej strony mija tzw. stary cmentarz z miejscem po drewnianym kościele p.w. Michała Archanioła. Rozpoczynamy męczący podjazd na wzniesienie. Nie osiągając jego grzbietu skręcamy w lewo w wylot ul. Musioła. Krótkim zjazdem drogą o nawierzchni szutrowej osiągamy dolinę potoku. Kolejnym podjazdem zbliżamy się do ściany Lasu Syryńskiego. Droga wiedzie wznoszącym się łagodnym zboczem. W lesie, z prawej strony towarzyszy nam głęboko wcięty parów o stromych zboczach.

Osiągamy polanę z zabudowaniami osady leśnej Światłowiec. Obok skrzyżowania dróg rośnie potężny klon pospolity oraz rzadko spotykany tulipanowiec amerykański. Po kilkuset metrach docieramy do skrzyżowania szlaków. Przecinamy Szlak Krzyżkowicki (znaki niebieskie) prowadzący z Grabówki do Krzyżkowic. Na drzewie odnajdujemy początek szlaku łącznikowego (znaki czarne), który wiedzie do grodziska Gołężyców. Na krótkim odcinku prowadzi tą samą drogą leśną co Szlak Gołężyców. Teren łagodnie obniża się. Docieramy do rozwidlenia dróg. Ta w lewo prowadzi do pobliskiego grodziska. Na jego obejrzenie potrzeba ok. 15-20 min. Aby uświadomić sobie jego rozległość można przespacerować się majdanem oraz obejść grodzisko wokół korzystając ze ścieżki wiodącej koroną wału.

Po powrocie do Szlaku Gołężyców kontynuujemy wędrówkę leśną drogą, która prowadzi wyraźnie obniżającym się terenem. Przy zjeździe rowerem można tu rozwinąć znaczną prędkość. Położone niżej zakręty wymagają zachowania ostrożności. Docieramy do doliny potoku porośniętej lasem łęgowym. Mijamy niewielki, śródleśny stawek. Na kolejnym skrzyżowaniu dróg należy kierować się na wprost. Droga ta wznosi się na krótkim odcinku wymuszając męczący podjazd. Po prawej stronie mijamy samotne gospodarstwo i granicę lasu. Stąd przez otwarte pola zmierzamy ku widocznym zabudowaniom Lubomi. W lewo otwiera się panorama wzgórz porośniętych Lasem Syryńskim. Osiągamy ul. Polną, która ma nawierzchnię asfaltową. Dalej posuwamy się w zabudowie miejscowości. Uwagę zwracają powszechne w Lubomi wnęki figuralne w ścianach frontowych domów. Łagodnym zjazdem docieramy do skrzyżowania z ul. Nepomucena, gdzie można odwiedzić zabytkową drewnianą kaplicę (patrz rozdz. Lubomia). Skręcamy w prawo i po chwili osiągamy centrum wsi z pawilonem handlowym, kościołem, przystankiem autobusowym i barem „Pod grodziskiem”. W tym miejscu należy skierować się w lewo, a po kilkudziesięciu metrach w prawo, w wylot ul. Pogrzebieńskiej. Warto odwiedzić kościół oraz otaczającą go nekropolię. Po prawej stronie ulicy uwagę zwraca budynek probostwa. Nieco dalej po lewej ukazuje się budynek Urzędu Gminy w Lubomi. W tym miejscu, na rozwidleniu ulic, należy skierować się w wylot ul. Szkolnej sąsiadującej z urzędem. Wkrótce droga ta opuszcza zwartą zabudowę wsi i wyprowadza na otwartą przestrzeń pól. Doprowadza do szosy Lubomia-Racibórz przy granicy miejscowości. Dalej szlak prowadzi przez pola należące do Pogrzebienia. Po krótkim odcinku szosą skręca w prawo i krętą drogą polną wyprowadza na wzniesienie na skraju Lasu Widok. Zainteresowani mogą kontynuować wycieczkę przez Brzezie nad Odrą do podraciborskiej Obory.