Dzisiaj jest: sobota, 21 października 2017   Imieniny: Hilary, Jakub, Urszula

PUBLICYSTYKA

Teksty nadesłane

Jastrzębskim szlakiem

Aleksander Żukowski i Daniel Jakubczyk, autorzy przewodnika „Szlakami Zielonego Śląska 3" polecają kolejną trasę wycieczkową. Turza Śl. – Krostoszowice – Skrzyszów – Moszczenica – Jastrzębie Górne – Jastrzębie Centrum – Ruptawa – Cisówka – Zebrzydowice. Trasa ma ok. 35 km

Interesujący szlak krajobrazowy łączący miejscowości południowej części ziemi wodzisławskiej z Jastrzębiem-Zdrój i ziemią cieszyńską. W samym Jastrzębiu-Zdroju ma złożony przebieg obejmujący ważne historycznie miejsca w sołectwach i osiedlach, m.in. w Moszczenicy, Zdroju, Jastrzębiu Górnym i Ruptawie. Nadano mu imię jastrzębskiego krajoznawcy Jerzego Fudzińskiego (1927-1986), organizatora ruchu turystycznego w Jastrzębiu-Zdroju, prezesa miejscowego oddziału PTTK.

Tabliczka wyznaczająca początek szlaku znajduje się na słupie stojącym opodal byłej stacji PKP w Turzy Śl. Linię kolejową zlikwidowano. Brukowaną drogą, wysadzaną jesionami (ul. Dworcowa), udajemy się do skrzyżowania z ruchliwą szosą Rybnik – Chałupki (ul. Bogumińska). Skręcamy w prawo i po kilkuset metrach ponownie w prawo, zgodnie z kierunkowskazem ukazującym dojazd do sanktuarium maryjnego. Jest to ul. Powstańców Śl., którą mozolnie zdobywamy pierwsze znaczne wzniesienie na szlaku. Dla rowerzystów podjazd będzie męczący. Na szczycie wzgórza mijamy kapliczkę oraz były dom gromadzki z tablicą pamiątkową. Szlak wiedzie drogą sprowadzając ze wzniesienia. Z ul. Powstańców Śl. szlak skręca w prawo, w wąską uliczkę między posesjami. Znowu zdobywamy wysokość. Na prawo otwiera się widok na ogrody i zadrzewienia okalające wzgórze zwieńczone kościołem p.w. MB Fatimskiej.

W pobliżu świątyni docieramy do ul. Tysiąclecia. Z uwagi na brak przejścia przez zabudowany teren, nie da się kontynuować wycieczki „starym” śladem szlaku. Należy kierować się w stronę kościoła, a następnie od kościoła przejść przez kalwarię, plac szkolny (droga asfaltowa) do ul. Ligonia i tam skręcić w lewo. Pokonujemy krótki odcinek ul. Ligonia, po czym skręcamy w prawo na gruntową drogę prowadzącą do lasu. Tam szlak kieruje się w lewo i wyprowadza na skrzyżowanie ul. Wodzisławskiej z ul. Graniczną. Przy skrzyżowaniu, pod zadaszeniem stoi figura św. Franciszka. Kontynuujemy wycieczkę ul. Graniczną, przecinamy granicę administracyjną Krostoszowic i dalej posuwamy się ul. Olszyńską. W Krostoszowicach szlak przecina autostradę A1 i doprowadza do ul. Wspólnej w Skrzyszowie. Przecinamy drogę z Wodzisławia Śl. do Godowa (ul. 1 Maja) osiągając centrum wsi z kościołem i cmentarzem (patrz rozdz. Skrzyszów). Dalej szlak wiedzie ul. ks. Wallacha, ul. Partyzantów oraz przez pola i las w kierunku wschodnim. Przecinamy granicę gminy Godów. Dalej, już na terenie Jastrzębia-Zdroju, posuwamy się do doliny Szotkówki. Moszczenicę osiągamy ul. Wiejską. Przecinamy ruchliwe skrzyżowanie i ul. Armii Krajowej zmierzamy ku dzielnicy Zdrój.

Tutaj szlak wiedzie miejskimi ulicami do urokliwej dzielnicy zdrojowej. Docieramy do Parku Zdrojowego, gdzie warto zatrzymać się na dłużej, aby zwiedzić kilka interesujących obiektów (patrz rozdz. Jastrzębie-Zdrój). Skrajem parku ul. Witczaka pokonujemy dolinkę i pod wiaduktem kolejowym docieramy do ul. Wodzisławskiej. Szlak przecina ją prowadząc stromo pod górkę uliczkami os. Bogoczowiec. Następnie ul. Wyspiańskiego docieramy w okolice drewnianego kościoła p.w. św. Barbary na os. Przyjaźń.

Dalsza trasa wiedzie... ale o tym w kolejnej odsłonie tego fascynującego tekstu.

piątek, 7 kwi 2017, Wydawnictwo Vectra

Dom

Warszowice

cena: 450 000,00 zł
DOM WARSZOWICE

230.00 m2, Polecamy Państwu piękny dom w Warszowicach o pow. 230 m2 CENA DO NEGOCJACJI !!! Dom jednorodzinny posadowiony na pięknie zagospodarowanej liczną zielenią 14,99 ar działce. Nieruchomość wybudowana w 1995 roku z pustaka, dach pokryty blachą. Nowe okna na... więcej