Dzisiaj jest: wtorek, 30 maja 2017   Imieniny: Feliks, Ferdynand

więcej ›

PUBLICYSTYKA

Gorący temat

"MZK ma szansę"

Przedstawiciel Jastrzębia, zastępca Prezydenta Miasta Janusz Buda został przewodniczącym Zarządu Międzygminnego Związku Komunikacyjnego. Zarząd uzupełnił swój skład i przystąpił do pracy. Czy to kończy kryzys w którym MZK tkwił od dawna? Z pewnością nie ale daje szansę na stopniowe wyjście z niego. Na pytania o sytuację Związku i jego perspektywy odpowiada Janusz Buda. Uważa, że MZK ma szansę.

Czy chętnie przyjął pan funkcje przewodniczącego Zarządu tak krytykowanego MZK?

Na pewno przyjęcie takiej funkcji jest wielkim wyzwaniem, jednak poczucie odpowiedzialności kazało mi się go podjąć. To wymagająca i absorbująca praca. Jest dużo do zrobienia i potrzebujemy na to czasu, ale nie brakuje mi determinacji, żeby zmierzyć się z problemami i sukcesywnie je rozwiązywać.

Zdawał pan sobie bardzo dobrze sprawę z czym przyjdzie się panu zmierzyć?

To prawda, a teraz wiem, że skala problemów jest znacznie większa niż sobie wyobrażałem. Został powołany nowy zarząd i jest on zdeterminowany, żeby się z tymi problemami zmierzyć. Od czasu jego powołania minął dopiero miesiąc, a już odbyły się trzy posiedzenia. Jak widać z pełnym zaangażowaniem przystąpiliśmy do pracy, a trzeba pamiętać, że nie są to nasze jedyne zadania, bo mamy też inne liczne obowiązki. Chciałbym powiedzieć, że wszyscy członkowie zarządu mocno angażują się w tę pracę. Zdajemy sobie sprawę z ogromu problemów. A najważniejsze to uporządkowanie finansów, zwłaszcza poradzenie sobie z opóźnieniami płatniczymi. Jak wiadomo, jesteśmy na minusie za ubiegły rok.

Jak ocenia pan obecny stan MZK?

Oceniłbym go tylko, a może aż, na dostateczny. Jak już nadmieniłem wiele problemów przed nami. Przede wszystkim to anachroniczny i nieprzystający już do obecnej rzeczywistości statut, który nie spełnia oczekiwań wielu gmin. Trzeba się przyjrzeć organizacji i pracy biura zarządu i zastanowić się, czy nie jest potrzebna zmiana jego formuły. Zgadzamy się również, że dla prawdziwej oceny stanu MZK konieczny jest jego pełny audyt, obejmujący wszystkie aspekty działania, zarówno od strony funkcjonalnej, organizacyjnej i finansowej, jak i zarządzania nim. Powinien to być audyt zewnętrzny, bo tylko taki może dać pełny i rzetelny obraz stanu Związku, a co za tym idzie podstawę do jego poprawy.

O tym audycie mówi się już od dawna. Kiedy chcecie go przeprowadzić?

Już na następnym spotkaniu zarządu, które odbędzie się 9 maja, chcemy podjąć stosowne postanowienia i bez dalszej zwłoki przystąpić do wyłonienia firmy, która go właściwie przeprowadzi. Oczywiście nie zakładamy, że wszystko działało wadliwie, ale liczymy, że zostaną wskazane słabe strony, co da nam podstawę do poprawy.

Zanim został pan przewodniczącym Zarządu MZK miał pan i władze Jastrzębia do niego bardzo krytyczny stosunek

Krytyczny stosunek wynikał głównie stąd, ze nie otrzymywaliśmy odpowiedzi na stawiana pytania, a propozycje miasta były odrzucane. Teraz mam większe rozeznanie, mogę pełniej oceniać sytuację i wyciągać wnioski. Jest nieco lepiej, niż myślałem, ale do dobrego stanu jeszcze wiele brakuje. Pracuje w nim wielu wartościowych ludzi i ich umiejętności można dobrze wykorzystać. Trzeba tylko tę pracę dobrze ukierunkować.

Od czego chciałby pan zacząć naprawianie MZK?

To powinien pokazać audyt, ale myślę, że przede wszystkim od poprawy statutu i określenia roli i znaczenia członków Związku. Oczywiście nie chodzi tu o hegemonię Jastrzębia-Zdroju jako największego płatnika, ale na pewno o to, żeby potrzeby naszych mieszkańców był uwzględniane. Poza tym optymalne dopasowanie komunikacji publicznej do potrzeb, tak żeby stała się dobrą alternatywą dla użytkowników indywidualnych, które obciążają znacznie środowisko.

To taka komunikacja musi być naprawdę dobrze zorganizowana

To prawda, a to niesie ze sobą szereg zadań i problemów. Obszar działania MZK jest bardzo rozległy i zamieszkały przez ponad pół miliona mieszkańców, którzy chcieliby się skutecznie przemieszczać. Czasem te potrzeby są sprzeczne i trudno je wszystkie pogodzić. To ogrom pracy, ale trzeba ją wykonać, choć na efekty trzeba będzie trochę poczekać. Obecny Zarząd jest tego świadomy i zdeterminowany, żeby ją dobrze wykonać.

Dobra komunikacja to komunikacja tania ale zarazem docierająca wszędzie i odpowiednio częsta. To warunki, które bardzo trudno pogodzić ze sobą przy ograniczonych nakładach.

Tak, to bardzo trudne zadanie i trzeba iść na wiele kompromisów. Komunikacja publiczna często jest deficytowa i trudno spełnić wszystkie oczekiwania. Nie jest to przysłowiowa taksówka, ale trzeba również dojechać nawet do miejsc, gdzie tych pasażerów jest mniej. To wszystko kosztuje, a możliwości finansowe są ograniczone i nie na wszystko można sobie pozwolić.

Jaki jest teraz stosunek gmin członkowskich do MZK?

Na pewno widzą potrzebę wspólnego organizowania komunikacji. Tylko ich zaangażowanie jest różne. Nie wszyscy chcieli angażować się czynnie, a występujące problemy wywoływały sceptycyzm, a nawet pewne zniechęcenie. Może to wynika z braku dokładnego rozeznania co do sytuacji i stanu Związku. Myślę, że się to zmieni jak takie informacje się pojawią i gminy otrzymają propozycje konkretnych rozwiązań.

Jest pan przedstawicielem Jastrzębia w MZK wiec jak widzi pan pozycję miasta w Związku?

Jastrzębie może dużo wnieść dla dalszej działalności Związku i również odegrać w nim znaczącą rolę. Nie mówię tu oczywiście o bezwzględnej supremacji, ale też jego funkcjonowanie nie może polegać na zasadzie ubezpieczeń społecznych, gdzie silniejszy płaci za słabszego. Wkłady powinny być adekwatne do uzyskiwanych korzyści, przy czym nie chodzi tu tylko o regułę wozokilometrów. Może lepszym rozwiązaniem jest świadome zakładanie i prowadzenie linii autobusowych pod kątem ich potrzeby i ważności, ale też i kosztów ich utrzymania, a co za tym idzie stopnia ich dofinansowania. Jedne są bardziej rentowne, inne mniej, niektóre „zarobią” na siebie, do innych trzeba mocno dopłacać, więc decyzja o ich utrzymaniu powinna być bardzo rozważna i wpływać na wysokość ponoszonych dopłat.

A siła głosowania ? Czy pana zdaniem wszystkie gminy powinny mieć jak dotąd po jednym głosie.

To jest do ustalenia, ale uważam, że siła głosu danej gminy powinna w jakimś stopniu zależeć od wkładu i zaangażowania jej w Związku. Na przykład w Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego, uwzględniając wielkość i znaczenie, nasze miasto ma 3 głosy. Nie chodzi oczywiście o to, żeby miało tutaj decydujący głos. To jest wszystko do rozważenia i ustalenia.

Czy nadal widzi pan potrzebę rozważenia wyjścia Jastrzębia Z MZK i budowę komunikacji na własną rękę?

To nie moja decyzja tylko Rady Miasta. Obecnie jesteśmy w Związku i na razie będziemy. Powinniśmy dążyć do jak najlepszego uwzględnienia w nim naszych interesów i pracować, by jak najlepiej funkcjonował. Teraz przedstawiciel Jastrzębia-Zdroju jest przewodniczącym  Zarządu i pracuje nad tym, żeby sytuacja była jak najlepsza. Co prawda, jego siła głosowania jest taka sama jak i innych członków, ale może wpływać na organizację pracy Zarządu i Związku i ukierunkowywać jego działania.

A co z dotacją Jastrzębia do MZK? Czy ulegnie jeszcze zwiększeniu?

Już teraz Jastrzębie dopłaca dużą kwotę do MZK i oparte jest to na wozokilometrach. Jak mówiłem, rozważamy ten sposób dofinansowania. Z drugiej strony pracujemy nad darmową komunikacją dla młodzieży. Opracowuje to zewnętrzna firma i z pewnością pojawi się konieczność poniesienia rekompensaty za zmniejszenie w ten sposób dochodów za bilety. Z innej strony, w pewnym stopniu pozwoli na pozostawienie pieniędzy mieszkańcom, którzy wiedzą najlepiej jak je wydać, co wpłynie na gospodarkę w mieście, stan pozyskanych stąd podatków i częściowo wrócą do kasy miasta.

Rozważacie również podniesienie cen biletów?

Na ten moment takie rozważania nie są prowadzone. Ja osobiście nie jestem zwolennikiem takich kroków. Uważam, ze wzrost cen biletów prowadzi do zmniejszenia korzystania z komunikacji, a co za tym idzie nawet do zmniejszenia jej dochodów.

Czy podniesienia cen biletów nie wymusi trudna sytuacja Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej?

Sytuacja PKM jest rzeczywiście bardzo trudna i wynika z wieloletnich zaniedbań i zaniechań.  Dużo o tym tu nie będę mówić. Ale poprawa jego stanu nie powinna iść tylko przez zwiększenie dotacji czy wzrost cen biletów. Będę mocno pracował, żeby nie dopuścić do upadku PKM, a przede wszystkim doprowadzić do normalnego funkcjonowania tego przedsiębiorstwa. To trudne zadanie, wymaga wielu rozważań i wiele pracy. Ale jeśli się tego nie podejmiemy, to nie będzie efektów. Jednak przedsiębiorstwo to powinno szukać z dużą determinacją różnych sposobów zarobkowania i optymalizacji kosztów.

A co z różnicowaniem cen biletów dla mieszkańców gmin nie będących członkami MZK?

To dobre i ważne pytanie. Nie może być przecież tak, że członkowie MZK będą dopłacać za przejazdy mieszkańców innych gmin. A to poważne kwoty. Chcemy rozmawiać z tymi gminami i doprowadzić do porozumienia. Widzimy, że wola do takich rozmów jest, na przykład w samorządzie wodzisławskim i chcemy do nich przystąpić. Liczymy na dobre rozwiązania. Różnicowanie cen biletów to ostateczność, ale też nie możemy zostawić tego stanu jak jest.

A co z planami darmowej komunikacji dla wszystkich? Odeszliście już od tego zamiaru? 

Na razie pracujemy nad wprowadzeniem nieodpłatnej komunikacji dla dzieci i młodzieży i chcemy to wkrótce wdrożyć. To samo zamierzenie dla wszystkich jest o wiele bardziej skomplikowane. Tak naprawdę nie ma nic za darmo i ktoś musi za to zapłacić. A to wymaga starannych analiz i oceny możliwości, bo za tym idą istotne koszty. Nie rezygnujemy z tego zamiaru i będą prowadzone dalsze działania.

 

Foto: MZK

czwartek, 27 kwi 2017, JN

Mieszkanie

Jastrzębie-Zdrój

cena: 79 000,00 zł
MIESZKANIE JASTRZĘBIE-ZDRÓJ

46.15 m2, * TYLKO U NAS * POLECAMY * Polecamy na sprzedaż mieszkanie M-4 na ulicy Wodeckiego w niskim czteropiętrowym bloku. Mieszkanie do własnej aranżacji .Składa się z trzech pokoi, kuchni z oknem, łazienki oraz przedpokoju i przynależnej piwnicy. Okna PCV.... więcej

Wodeckiego, anita@jgn-vesta.pl, 881 404 854

KOMENTARZE

  • | 17/05 godz. 23:05

    prezydent i spolka powinni dawno podac sie do dymisji za to ze oklamali ludzi iz komunikacja bedzie bezplatna,,,,,Wstyd

  • | 29/04 godz. 11:02

    jesli wprowadza darmowa komunikacje dla uczniow to czarno widze komunikacje w jastrzebiu. kto jezdzi najwiecej autobusami? wlasnie uczniowie i to oni jak i podobnie pks utrzymuja ta komunikacje. oj blado widze to. a jak jeszcze beda na starszych ludziach chcieli zrobic powyzki biletow to gratuluje bankrutctwa. kto da 5 zl za bilet. nawet w katowicach bilety sa tansze

  • znający temat | 28/04 godz. 14:33

    Tak, tak trzeba MZK ratować bo jest w potrzebie bo już wyssało z PKM ile się dało i firma klęka , to teraz będzie żerować jeszcze bardziej niż dotychczas na kasie z miasta Jastrzębia a Rada Miasta idzie za MZK jak baranki na rzeź.A teraz jeszcze dołączył do nich Prezydent Buda.

  • pieszy pasażer | 28/04 godz. 13:40

    Szansa jest pod warunkiem, że z MZK znikną leśne dziadki.

  • obserwator | 28/04 godz. 06:32

    Pan Prezydent Buda to bardzo pracowity i kulturalny człowiek. Wierzę, że powoli, ale konsekwentnie wyprowadzi MZK z kryzysu. Życzę powodzenia.

  • jasnet.pl | 27/04 godz. 15:44

    Komentarze do tego tekstu zostały wyłączone! Minął okres dodawania komentarzy.

zobacz wszystkie komentarze

Z NAMI W ŚWIAT

Bułgaria

BUŁGARIA 2017

...Bułgarskie kurorty czy Złote Piaski czy Słoneczny Brzeg, zawsze przyciągają klienta pięknymi plażami. Na miejscu niskie ceny, dobre hotele wraz z obs rozwiń ›

cena za osobę 1.069 zł

termin: CZERWIEC - PAŹDZIERNIK 2017

więcej ofert biura ›

GMB Family Tours ›

ZOBACZ TEŻ INNE PROPOZYCJE. WARTO! ›

NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE

ARTYKUŁY

więcej

BLOGI

22/02

Mocne FILARY

2

więcej blogów

KALENDARZ

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies
Zamknij X