Dzisiaj jest: niedziela, 18 lutego 2018   Imieniny: Symeon, Konstancja, Maksym

więcej ›

PUBLICYSTYKA

Gorący temat

Wsiąść do pociągu...

Tak, wsiąść do pociągu i to nie byle jakiego i byle gdzie, ale tutaj, w Jastrzębiu i w samym centrum miasta. Czy to tylko mrzonka wynikająca z ambicji dużego (jeszcze) miasta, czy realna szansa na usprawnienie komunikacji ze światem zewnętrznym? Niegdyś kolej była tu całkiem istotnym środkiem komunikacyjnym, dziennie kursowało aż 17 pociągów, z których korzystała całkiem niemała liczba pasażerów. Ale były to czasy, kiedy głównym środkiem lokomocji był pociąg i autobus, a przyblokowe parkingi służyły do gry w piłkę dla młodszych mieszkańców.  Obecnie zapanował wszechwładny samochód, skracanie czasu podróży jest prawdziwym wyzwaniem, zaś na parkingach każde miejsce jest wręcz na wagę złota. Dotknęło to również Jastrzębia, gdzie ilość autobusów jest już wręcz śladowa, a pociągi w ogóle zniknęły. Instalacje kolejowe są w opłakanym stanie lub w ogóle zostały rozebrane. Dlaczego tak się stało?

Mało kto wie, że linia kolejowa z Pawłowic do Jastrzębia powstała już w 1911 roku („jeszcze za Niemca”), a „za komuny” w 1984 roku ją zelektryfikowano. Jeszcze w 1991 roku kursowało tu 17 pociągów dziennie. Po zmianie systemu politycznego kolej szybko zaczęła przegrywać z lawinowo rosnącym transportem indywidualnym. Głównym powodem był skrajnie niekorzystny rozkład jazdy z uciążliwymi przesiadkami – podróż do Katowic trwała około 2 godzin. Sytuację utrudniała degradacja instalacji kolejowych i remonty po szkodach górniczych.  Jednocześnie szybko rosła ilość samochodów i poprawiały się połączenia drogowe. W 1996 roku jeździło tu już tylko 6 pociągów, a w 2001 tylko 2. W 2001 roku  zawieszono na tym odcinku ruch pasażerski i zdemontowano trakcję elektryczną. W 2005 roku podjęto decyzję o likwidacji linii i wkrótce utraciła ona przejezdność. Duża część kolejowej infrastruktury w okolicach Jastrzębia uległa degradacji bądź rozbiórce. Kolej zniknęła z Jastrzębia-Zdroju (poza połączeniami towarowo-przemysłowymi).

Ostatnio jednak sytuacja diametralnie się zmieniła. PKP przystąpiło do znaczących inwestycji w naszej części województwa. Kilka linii jest modernizowanych i uzyska nową funkcjonalność. Wskutek tego możliwe będzie uproszczenie dojazdów kolejowych i znaczne skrócenie czasu przejazdu. Te działania modernizacyjne, planowane do 2022 roku, spowodują początkowo duże utrudnienia komunikacyjne. Wynika stąd, że plany uruchomienia komunikacji kolejowej do i z Jastrzębia należałoby przesunąć poza ten okres.

Niemniej, jak takie połączenie mogłoby wyglądać? Proponowane są 2 warianty: 1. Pawłowice – Jastrzębie-Zdrój i 2. Pawłowice – Jastrzębie-Centrum. Jako bardziej optymalny rekomendowany jest wariant 2. Jego trasa biegłaby z Pawłowic z przystankami Jastrzębie-Bzie, Jastrzębie-Graniczna, przy dawnym przystanku Jastrzębie-Górne linia zakręcałaby i prowadziła wzdłuż ulicy Sybiraków do przystanku Jastrzębie-Centrum, umiejscowionego między Rondem Centralnym a Dworcem Autobusowym na ul. Północnej, obok obecnego McDonalda. Przystanek znajdowałby się około 7 m poniżej powierzchni gruntu, a więc pasażerowie mogliby rozpoczynać podróż koleją z samego centrum miasta. Byłaby to linia zelektryfikowana, umożliwiająca prędkość pociągów do 100 km/h. Ciekawym elementem jest również propozycja zbudowania parkingu przy przystanku Jastrzębie-Bzie na ok. 70 samochodów, co mogłoby umożliwić przyjezdnym pozostawienie tam samochodu i kontynuowanie podróży do centrum miasta koleją bądź autobusem komunikacji miejskiej.

Uwzględniając planowane inwestycje PKP, w tym wykonanie specjalnego odgałęzienia w okolicy Drogomyśla, omijającego Chybie, Jastrzębie uzyskałoby połączenia o znacznie skróconym czasie dojazdu. A więc: do Katowic (czas przejazdu ok. 53 minut), do Wisły (48 minut), do Żywca (55 minut), do Ostravy (50 minut) i do Havirova (68 minut). Rozważane są następujące połączenia kolejowe:
Jastrzębie – Pawłowice –Strumień – Chybie –Pszczyna – Tychy – Katowice (17 pociągów w dni robocze – co godzinę i 11 w dni wolne), Jastrzębie – Pawłowice – Strumień – Chybie – Skoczów – Goleszów – Ustroń – Wisła (6 pociągów w dni wolne), Jastrzębie – Pawłowice – Strumień -  Zebrzydowice – Karvina – Havierov (6 pociągów w dni robocze i 5 w dni wolne).
 
Na początku zapewne te pociągi woziłyby przysłowiowe powietrze, ale z czasem byłyby to bez wątpienia już połączenia konkurencyjne do jazdy samochodem, po coraz bardziej zakorkowanych połączeniach drogowych i trudnościach parkingowych. Zamysł ten jest bardzo ambitny i przyszłościowy, ale już teraz trzeba poszukiwać rozwiązań przyszłościowych, które będą się charakteryzować dużą mobilnością ludności, np. mieszkających w Jastrzębiu-Zdroju, a pracujących lub uczących się w Katowicach, albo chcących odetchnąć urokami Beskidu Śląskiego, gdzie jazda samochodem może być coraz bardziej uciążliwa.

Nasza sonda pokazuje, że aż 70% respondentów uważa, że kolej w Jastrzębiu jest bardzo potrzebna.  Ilu jednak wygodnych posiadaczy czterech kółek zrezygnuje z chęci jazdy nimi spod drzwi własnego bloku do drzwi punktu docelowego? Koszt tego przedsięwzięcia to ponad 76,6 mln złotych i te pieniądze też muszą się jakoś znaleźć. Całość też musi być z całą starannością przemyślana – wkomponowana w cały układ komunikacyjny regionu, czas przejazdu konkurencyjny i wystarczająca ilość pociągów. Inaczej wszystko stanie się niewypałem, jak dworzec na ul. Północnej, a powrót kolei okaże się bardzo kosztownym „o tor za daleko”.  

 

wtorek, 3 paź 2017, JN

Mieszkanie

Jastrzębie-Zdrój

cena: 135 000,00 zł
MIESZKANIE JASTRZĘBIE-ZDRÓJ

74.00 m2, Przestronne M-4 na ul. Północnej o pow. 75 m2 z dużym balkonem na idealnym 2 pietrze Trzypokojowe mieszkanie, do którego przynależy piwnica. Pokoje nieprzejściowe o dobrym nasłonecznieniu z dużym balkonem, z którego widoków nie przysłania inny blok. Ś... więcej

Osiedle Morcinka, kasia@jgn-vesta.pl, 883 490 100

KOMENTARZE

  • Janek | 31/10 godz. 23:19

    Linia kolejowa powinna być doprowadzona do miejsca gdzie jest najwięcej linii autobusowych: Dworzec Arki Bożka (21 z MZK). Trasa od Dworca wzdłuż ul. Jasnej i Cichej w kierunku Pawłowic

    Dla porównania Dworzec "główny" 8 linii (hahaha)

  • Sylwek.R. | 21/10 godz. 20:08

    Jeszcze lepiej jak by jeździł pendolino , Jastrzębie-Katowice

  • mk | 19/10 godz. 10:44

    Miasto mogłoby przejać i wyremontować budynek dworca w Zdroju, to perełka, przeznaczyć by go można na różne cele, ale ocalić, bo tak mało mamy historycznych budowli w mieście, a ten obiekt był przecież na widokówkach przedwojennych...

  • typowiec | 18/10 godz. 20:35

    @inka świat nam uciekł bo w czasach PRL o Jastrzębie dbali profesjonalni planiści. Kiedy socjalizm upadł - nikt nie miał pomysłu co zrobić z Jastrzębiem. W dodatku miasto miało pecha do włodarzy, a ludzie masowo z niego wyjeżdżali bo atrakcji tu mało, dojazd kiepski, a miejsca pracy praktycznie tylko w górnictwie i oświacie lub w innych miastach Śląska. Jastrzębiu brakowało też jakiegoś lobbingu i walki o jego interesy w Katowicach czy Warszawie. Znacznie lepiej radzą sobie Wodzisław czy Rybnik. więcej » Wystarczy poczytać Nowiny - tam ciągle się coś dzieje, ciągle o coś zabiegają. Nie zawsze kończy się to sukcesem ale przynajmniej próbują.

  • Inka | 14/10 godz. 20:39

    Czekamy na kolej ,ale czy się doczekamy???Prawdziwi gospodarze działają i mają a słabi dyskutują i tak świat jest od nas coraz dalej a my na drzewa(((

  • jasnet.pl | 03/10 godz. 11:05

    Komentarze do tego tekstu zostały wyłączone! Minął okres dodawania komentarzy.

zobacz wszystkie komentarze

NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE

ARTYKUŁY

14/02

Pizza na 112?

1

więcej

BLOGI

22/10

"Kipi kasza…"

5

więcej blogów

KALENDARZ

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies
Zamknij X