Dzisiaj jest: piątek, 15 grudnia 2017   Imieniny: Celina, Ireneusz, Krystiana

więcej ›

PUBLICYSTYKA

A to ciekawe

„Czy coś się stało?!”

„Pani Aniu, czy coś się stało?!”- zaniepokojona sąsiadka stuka do drzwi kobiety w podeszłym wieku. Nasłuchuje przez chwilę. Cisza. Stuka ponownie już mocniej i pyta głośniej. Znowu odpowiada jej cisza. W końcu otwiera drzwi kluczami, które przezornie dała jej pani Ania i wchodzi do mieszkania.  Z sypialni dobiega cichy jęk. Biegnie tam. Na podłodze leży skurczona z bólu pani Ania. Palce prawej dłoni kurczowo ściskają nadgarstek lewej ręki, na którym zapięta jest opaska z dużym, czerwonym guzikiem. Sąsiadka zorientowawszy się w sytuacji szybko dzwoni po pogotowie.

To jeden z możliwych scenariuszy, który mógłby się przydarzyć samotnej, starszej osobie. Mogą być też inne. Upadek w łazience, zasłabnięcie w kuchni, nagły skok ciśnienia, paraliżujący ból czy inne przypadki, które wymagają natychmiastowej pomocy, a nie zawsze telefon jest pod ręką albo nie zawsze jest się w stanie z niego prawidłowo skorzystać. I co wtedy? Jak wezwać pomoc?  Zwłaszcza kiedy nie można się ruszyć, ból obezwładnia czy zaczyna tracić się świadomość. Nie zawsze da się wtedy wybrać właściwy numer telefonu i precyzyjne przekazać informację o swoim stanie. Może wystarczyć sił i świadomości tylko na jeden ruch. Nacisnąć czerwony guzik, przymocowany do nadgarstka lub zawieszony na szyi. I to wystarczy, żeby uzyskać skuteczną pomoc.

Bo od naciśnięcia czerwonego guzika wszystko się zaczyna. Zaczyna działać cały mechanizm teleopieki. Czerwony guzik to w rzeczywistości specjalny telefon, który po naciśnięciu łączy się automatycznie z teleopiekunem w Centrum Alarmowym i powoduje jego natychmiastowa reakcję. Odpowiada on i próbuje się dowiedzieć, co się stało i jaka jest sytuacja. Jeśli potrzebujący jest na tyle świadomy, żeby ją przedstawić, reaguje w zależności od potrzeby. Może coś doradzić, może poprosić wskazane osoby o pomoc lub wezwać odpowiednie pogotowie. I pozostanie w kontakcie, dopóki nie nadejdzie pomoc lub problem nie zostanie rozwiązany.

Jak to działa? Po przyjęciu starszej osoby na listę podopiecznych zostaje w jej mieszkaniu zainstalowany specjalny nadajnik. Obejmuje swoim zasięgiem cały lokal i nie wymaga obsługi. Podopieczny dostaje specjalny duży przycisk, który może być na specjalnej opasce na ręce lub jako wisiorek na szyi. Naciśnięcie tego przycisku powoduje, że nadajnik łączy się z Centrum Alarmowym. Centrum to pozyskuje, na etapie rejestracji podopiecznego,  informacje na temat stanu  jego zdrowia, chorób i dolegliwości, leczenia, leków i wykorzystuje te dane do organizacji pomocy. Tworzy także listę osób, które w pierwszym rzędzie może zawiadomić,  które jak najszybciej mogą zorientować się w sytuacji i udzielić pierwszej pomocy lub poinformować o stanie potrzebującego. Może to być członek rodziny lub sąsiadka. Oni to, zwłaszcza jak mają klucze do mieszkania, mogą znaczne szybciej zadziałać niż nawet pogotowie, które musi dojechać. Jeśli takich osób akurat nie ma w dyspozycji lub sytuacja tego wymaga, teleopiekun sam zawiadamia pogotowie i udziela mu pierwszych informacji.

Jak mówią pracownicy teleopieki, już sama przynależność do niej stwarza poczucie bezpieczeństwa i komfort psychiczny dla podopiecznych. Wiedzą oni, że w razie potrzeby nie zostaną pozostawieni bez pomocy. Zresztą, nie musi to być nawet potrzeba nagłej pomocy. Jeśli podopieczny potrzebuje pierwszej porady, trzeba mu przypomnieć o zażyciu leków czy po prostu czuje się źle psychiczne, może nacisnąć czerwony guzik i skontaktować się ze Śląskim Centrum Alarmowym teleopieki. Możliwy jest również kontakt w drugą stronę, tzn. jeśli zostało tak ustalone, to teleopiekun sam zadzwoni i sprawdzi raz na jakiś czas, czy podopiecznemu nic sie nie stało. Teleopieka działa całodobowo i 7 dni w tygodniu, w „śwątek” czy piątek. Dyżurują tam kompetentni i przeszkoleni opiekunowie, którzy potrafią udzielić pierwszej porady i uruchomić akcję pomocy. Są tam również inni specjaliści jak psycholodzy czy asystenci senioralni.

Do kogo jest skierowana teleopieka? Do osób w podeszłym wieku i tych nie w pełni samodzielnych (niepełnosprawnych, zagrożonych nagłym pogorszeniem się zdrowia lub mających trudności z wykonywaniem codziennych czynności).

Potrzebujesz coraz częstszej pomocy we własnym domu?  Masz lęki z powodu samotności lub obawy przed pogorszeniem się zdrowia? Czy zauważasz spadek swojej aktywności i samodzielności życiowej? Czy czujesz się samotnie lub z dala od swoich bliskich? Jeśli tak, to teleopieka jest dla ciebie i jak najszybciej się z nią skontaktuj. Czerwony guzik pomoże ci w potrzebie i poczujesz, że nie jesteś sam.

Jak można zostać jej podopiecznym? Należy skontaktować się z biurem Stowarzyszenia EBI w Jastrzębiu-Zdroju przy ulicy Armii Krajowej 25, w dni robocze, w godzinach od 8 do 16, lub po prostu zdzwonić pod numer tel. 32 470 60 77. Można zgłosić się również do Ośrodka Pomocy Społecznej w Jastrzębiu, Rybniku, Wodzisławiu Śląskim lub Raciborzu. Należy tam pobrać i wypełnić wniosek oraz uzyskać potwierdzenie swego lekarza domowego. I to wszystko. CAŁA TELEOPIEKA JEST CAŁKOWICIE BEZPŁATNA!!!  

Wszystko to jest organizowane w ramach projektu „Bezpiecznie we własnym domu”,  prowadzonego na Śląsku – pilotażowo w Jastrzębiu-Zdroju i Częstochowie, przez Stowarzyszenie EBI, we współpracy z firmami Opiekanova i BlueForm. Oprócz wymienionych miast w projekcie partnerami są Wodzisław Śląski, Rybnik i Racibórz. Całość finansowana jest przez „ciotkę Unię” (z Europejskiego Funduszu Społecznego), budżetu państwa i wkładu własnego realizatorów. Rozwiązania  organizacyjne i techniczne oparte są na tych działających już skutecznie od lat, na obszarze Francji, Niemiec i Szwecji. Niestety, liczba miejsc jest ograniczona i nie wszyscy "załapią się" się od razu, ale realizatorzy starają się usilnie o zwiększenie ilości miejsc. Bo taka opieka może po prostu oznaczać pomoc w trudnej sytuacji, a nawet przeżycie.

 

środa, 15 lis 2017, JN

Mieszkanie

Jastrzębie-Zdrój

cena: 125 000,00 zł
M-3 UL.ZIELONA NISKI BLOK

47.40 m2, Dwustronnie rozkładowe m-3 przy ul.Zielonej na idealnym drugim piętrze w niskim bloku. Przedstawiam ofertę sprzedaży mieszkania o powierzchni użytkowej 47m2, składającego się z dwóch nieprzejściowych pokoi, kuchni przedpokoju i łazienki, do mieszkania p... więcej

Zielona, jola@jgn-vesta.pl, 883 100 480

KOMENTARZE

  • Do Grzegorz | 26/11 godz. 05:08

    Głupie pie....to znajdz im robote tutaj
    Niektorzy to sie powinni w ogóle nie odzywać.

  • Agrawa | 16/11 godz. 08:06

    Naprawdę świetna sprawa tym bardziej że dużo osób mieszka samotnie i w każdej chwili można dostać zawału czy udaru rewelacja!!

  • Grzegorz | 16/11 godz. 06:05

    Fenomenalna inicjatywa. Tym bardziej że bezpłatna, seniorzy, często samotni liczą każdy grosz. To leki, to opłaty, a to wnukom coś by się dało. A dzieci zalatane za robotą, często po całej europie, a nawet po świecie. Są też w niektórych przypadkach obojętne. To rozwiązanie może też służyć jako pomoc przed agresją osób trzecich.

  • 112 | 15/11 godz. 21:41

    Byle nie wpadl guzil w niepowolane rece i se jaja beda urzadzac w stylu pizze zanawiam...

  • Jacek | 15/11 godz. 13:16

    Ekstra pomysł.Nareszcie coś dobrego dla seniorów naszego miasta.Więcej takich pomysłów i konsekwencji w ich realizacji.

  • jasnet.pl | 15/11 godz. 12:42

    Komentarze do tego tekstu zostały wyłączone! Minął okres dodawania komentarzy.

zobacz wszystkie komentarze

Z NAMI W ŚWIAT

Grecja

KORFU

... Grecka wyspa Korfu , jedna z zieleńszych Greckich wysp. Urwiste klify , różnorodne plaże, bogactwo kolorów. tutaj czuć dobry Grecki klimat , nie wspom rozwiń ›

od 1.300 zł

termin: CZERWIEC - PAŹDZIERNIK 2017

więcej ofert biura ›

GMB Family Tours ›

ZOBACZ TEŻ INNE PROPOZYCJE. WARTO! ›

NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE

ARTYKUŁY

14/12

2591 listów!

0

07/12

Pieskie życie

1

więcej

BLOGI

22/10

"Kipi kasza…"

5

więcej blogów

KALENDARZ

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies
Zamknij X