Dzisiaj jest: wtorek, 17 lipiec 2018   Imieniny: Aneta, Bogdan, Jadwiga

więcej ›

PUBLICYSTYKA

Pizza na 112?

Nie dzwoń na numer alarmowy 112 w celu: sprawdzenia, czy numer alarmowy 112 działa, poinformowania, że nie jest potrzebna pomoc, uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, wezwania taksówki, zamówienia pizzy, podania kodu pin lub puk do telefonu, uzyskania porady (w tym porady prawnej) lub konsultacji. Nie należy ponadto dzwonić na numer 112 „dla zabawy" ani po to, by zgłosić fikcyjne zdarzenie.

Od ubiegłego roku rozpoczęło się stopniowe przełączanie numeru alarmowego policji do Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. W efekcie dzwoniąc na numer 997, dodzwonimy się do operatora centrum, tego samego, które obsługuje numer 112. Województwo Śląskie jest pierwszym w kraju regionem, w którym przeprowadzona zostanie taka operacja.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego funkcjonuje jako część Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Operatorzy centrum odbierają połączenia na numer 112. Śląskie centrum jest jednym z największych w kraju – maksymalnie może ono uruchomić 36 stanowisk operatorskich, a rocznie przyjmowanych jest prawie 1,6 miliona połączeń.

Województwo Śląskie zostało wytypowane do wdrożenia pilotażowego programu, w ramach którego do operatorów centrum trafiać będą również połączenia na numer 997. Rozwiązanie takie przyniesie kilka korzyści: dostępnych będzie więcej linii, na które będzie można się dodzwonić, centrum jest połączone z innymi na terenie kraju, co w razie awarii lub przeciążenia powoduje przekierowanie połączenia do innego centrum. Nieocenione będą także korzyści dla policji.

Największą z nich będzie odciążenie służb dyżurnych, które nie będą już musiały odbierać połączeń alarmowych, szczególnie tych, które są tak zwanymi zgłoszeniami fałszywymi czy też niezwiązanymi z jakimkolwiek zagrożeniem. Teraz dyżurny będzie otrzymywał od operatora wstępnie zweryfikowaną informację w formie elektronicznej formatki i podejmie decyzję o dalszych działaniach. Spowoduje to odciążenie policjantów od odbierania setek telefonów, które w znacznej części nie wymagają interwencji policji, jednak blokują linię i zajmują czas policjantów.

Wdrażania nowego systemu ruszyło pod koniec ubiegłego roku. Najpierw system został uruchomiony w Katowicach, a w kolejnych dniach dołączyły do niego kolejne miasta i powiaty naszego województwa.

Jakiś czas temu starszy aspirant Robert Szablicki przeprowadził w jastrzębskiej bibliotece pouczającą pogadankę na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Prelekcje były także idealną okazją do tego, aby przestrzec dzieci przed niebezpieczeństwami, jakie czyhają na nie w drodze do i ze szkoły. Podczas spotkania poruszono również kwestie właściwego korzystania z numeru alarmowego 112.



No właśnie, właściwego korzystania z numeru alarmowego 112. To może „rzućmy okiem” na statystyki z województwa śląskiego. „W 2016 roku do CPR Katowice wpłynęło łącznie 2 200 000 zgłoszeń, z czego operatorzy obsłużyli 1 575 336. Spośród wszystkich zgłoszeń obsłużonych przez CPR Katowice w 2016 roku tylko 600 000 to zgłoszenia zasadne. Zgłoszenia fałszywe to natomiast 905 402, co stanowi aż 57,0% wszystkich zgłoszeń odebranych przez CPR Katowice. CPR Katowice obsługuje średnio 4304 zgłoszenia na dobę, z czego 1 650 jest przekazywanych do służb” – czytamy na stronie Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach.

Tymczasem na przykładzie dwójki mieszkańców Jastrzębia-Zdroju można zaryzykować stwierdzenie, że pomimo wielu apeli, nadal nie wszyscy wiedzą, do czego służy telefon alarmowy.

Pierwsza z interwencji miała miejsce w piątek, 9 lutego, około godziny 21.30 na ulicy Jasnej. Stróże prawa otrzymali informację o awanturze domowej, w trakcie której matka zgłaszającego miała być agresywna. Okazało się, że mężczyzna był pod wyraźnym wpływem alkoholu i zadzwonił na numer alarmowy dla zabawy. Swoim zgłoszeniem przysporzył sobie jednak prawdziwych problemów, bowiem w związku z bezpodstawną interwencją, policjanci skierowali do sądu wniosek o jego ukaranie. Za popełnione wykroczenie grozi mu wysoka grzywna.

Z kolei w sobotę, 10 lutego, około godziny 14.20 policjanci udali się do jednego z mieszkań przy ulicy Pszczyńskiej. Tym razem partner zgłaszającej miał zabrać jej... kota. Na miejscu okazało się, że w mieszkaniu była cisza, spokój i nikt nie otwierał drzwi. Oficer dyżurny próbował skontaktować się ze zgłaszającą, ta jednak postanowiła nie odbierać telefonu. Teraz jastrzębianka nie pozostanie bezkarna.

„Niepotrzebne zaangażowanie policji, pogotowia czy innych służb jest wykroczeniem. Oprócz konsekwencji prawnych i finansowych, pamiętajmy o tym, że blokując telefon alarmowy, uniemożliwiamy połączenie osobie, która naprawdę potrzebuje pomocy. Zaangażowanie tych służb do fikcyjnego zgłoszenia powoduje, że w tym czasie nie mogą one być w miejscu, gdzie pomoc jest potrzebna” – czytamy na stronie KMP w Jastrzębiu-Zdroju.

A teraz garść podstawowych informacji i wskazówek. Na numer alarmowy 112 dzwoń, gdy: jesteś świadkiem lub ofiarą przestępstwa, potrzebujesz pomocy medycznej albo gdy ktoś inny jej potrzebuje, zauważysz wypadek, pożar, katastrofę lub inne zagrożenie osób oraz mienia, dochodzi do zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Nie dzwoń na numer alarmowy 112 w celu: sprawdzenia, czy numer alarmowy 112 działa, poinformowania, że nie jest potrzebna pomoc, uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, wezwania taksówki, zamówienia pizzy, podania kodu pin lub puk do telefonu, uzyskania porady (w tym porady prawnej) lub konsultacji. Nie należy ponadto dzwonić na numer 112 „dla zabawy" ani po to, by zgłosić fikcyjne zdarzenie.

Jak postępować, dzwoniąc na numer alarmowy 112? Poczekaj na zgłoszenie się operatora, podaj dokładne miejsce, w którym potrzebna jest pomoc: miejscowość, ulicę, numer domu i mieszkania, charakterystyczne punkty, powiedz co się stało, odpowiadaj na pytania operatora, wykonuj polecenia operatora, nie rozłączaj się, zadzwoń ponownie na numer 112, jeśli sytuacja ulegnie zmianie.

fot. materiały policyjne

środa, 14 lut 2018, Damian Maj

Mieszkanie

Jastrzębie-Zdrój

cena: 96 000,00 zł
M-3 W CENTRUM

39.00 m2, W sprzedaży mieszkanie położone w samym Centrum miasta przy ul. Pomorskiej . Lokal znajduje się na parterze czteropiętrowego bloku . Składa się z : dwóch osobnych pokoi , łazienki , kuchni z oknem , przedpokoju . Do mieszkania przynależy pomieszczen... więcej

Pomorska, renata@jgn-vesta.pl, 883 100 495

KOMENTARZE

  • Bartek | 03/03 godz. 21:56

    999 998 997 Niech pozostaną w służbach. System staje się niewydolny podczas większych anomali pogodowych. Centralizacja powoduje wydłużenie przyjęcia zgłoszenia, a co za tym idzie udzielenia pomocy!

  • Okoko | 17/02 godz. 20:02

    Wydłuża to czas przekazania informacji o jakieś 3 minuty. Często 112 przełącza do odpowiedniej jednostki, trzeba się tłumaczyć dwa razy

  • jasnet.pl | 14/02 godz. 14:07

    Komentarze do tego tekstu zostały wyłączone! Minął okres dodawania komentarzy.

zobacz wszystkie komentarze

NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE

ARTYKUŁY

więcej

BLOGI

więcej blogów

KALENDARZ

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Pliki cookie pozwalają na poznanie twoich preferencji na podstawie zachowań w serwisie. Uznajemy, że jeżeli kontynuujesz korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Poznaj szczegóły i możliwości zmiany ustawień w Polityce Cookies
Zamknij X