Czy kolej wróci do Jastrzębia?

fot. i tekst: Marek Wróbel

Aby przyciągnąć turystów z zaborów pruskiego, rosyjskiego i Austro-Węgier do obecnego Jastrzębia-Zdroju (kiedyś Bad Koenigsdorff Jastrzemb), wybudowano kolej i stację kolejową. Dla kolejarzy oraz obsługi pociągów postawiono niedaleko dworca budynek, gdzie pracownicy mogli odpocząć. Obecnie mieszkają tam zwykli lokatorzy. Przed dworcem czekały dorożki i tragarze. Podróżni po przyjeździe, udawali się na posiłek do restauracji Woryna, która znajdowała się naprzeciw budynku dworca. Dorożki przewoziły potem turystów do pensjonatów zlokalizowanych przy obecnej ulicy 1 Maja.

Miejscowość do początku XX wieku była pod zaborem pruskim. W 1922 r. powróciła do polskiej nazwy. Po odzyskaniu niepodległości do uzdrowiska przyjeżdżali przeważnie obywatele polscy, którzy chętnie korzystali z kolei.

Stacja kolejowa w Zdroju została oddana do użytku 1 czerwca 1911 r. pod nazwą Bad Jastrzemb. Znajdowała się tam poczekalnia, kasy biletowe i pomieszczenia na bagaże. Na piętrach były cztery lokale mieszkalne. Do 1913 r., kiedy oddano do użytku odcinek do Moszczenicy, była stacją końcową.

Pociągi z Pawłowic i do Pawłowic jeździły do 2001 r. Później zaniechano tego pomysłu. Rozebrano szyny i podkłady kolejowe, powycinano trakcję kolejową. Pozostawiono tylko pusty nasyp kolejowy. Obecny widok wiaduktu kolejowego i samego nasypu jest cokolwiek depresyjny. Nasyp w niektórych miejscach jest uszkodzony i zarośnięty krzewami lub drzewami. Widać także resztki urządzeń kolejowych.

Czy kolej wróci jeszcze do Jastrzębia-Zdroju?

  1. do czasu jak było Bad Jastrzemb to było wszytko wporzóndku i był Ordnung a jak jest jastrzymbie to wszystko jest do “cztyrech liter”

    1. Cóż, kłania się brak podstawowej wiedzy historycznej. Jastrzębie, podobnie jak cały Śląsk, nigdy nie był pod zaborem. Od XII byl pod panowaniem czeskim. Po przegranej Czechów wojnie z Hasbyrgami, Śląsk przeszedl we władanie Hasburgow. Następnie Habsburgowie przegrali wojnę z Prusami i tak Śląsk wylądował pod ich panowaniem Pruskim.

  2. Dajcie już spokój z tą koleją no chyba że chcą umożliwić ostatnim do podjęcia decyzji o przesiedleniu, w po prostu przedłużyć żelazny szlak rowerowy do Pawłowic .

Twój wpis

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Również warto przeczytać
Trudny kompromis
PSE
Budowa linii 400 kV Godów – Pawłowice wchodzi w kolejny etap prac. To strategiczna inwestycja dla Śląska. Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. zakończyły prace nad studium wykonalności projektu budowy linii 400...
"Towaaar przywieźli!!!"
b1cbfb2c
Taki obrazek rodzajowy. Była trzecia, może czwarta nad ranem. Za oknem panowały wciąż grudniowe ciemności. Do pokoju, w którym spałem, wkradał się anemiczny snop światła. Wstałem, przetarłem z dziecięcą manierą...
Ile kosztuje magister?
studies-g0a9142017_640
Wpisujemy kilka niepozornych słów. „Pisanie prac magisterskich – Jastrzębie-Zdrój”. Potem machinalnie przyciskamy klawisz „enter”. Zaś efekt naszej zapobiegliwości szybko zostaje wynagrodzony. Ekran komputera wypełniają najpopularniejsze ogłoszenia. „Gotowe prace dyplomowe, eseje...
Dzieci to zbędny balast?
boy-g6a0eea0e9_640
Co robią nasze dzieci po szkole? Kto powinien sprawować nad nimi opiekę? Kiedy już szkolny plecak wyląduje niedbale w kącie? W sposób naturalny nasz wybór pada na rodziców. Ci jednak...
JSW: "Popłyną" unijne miliony
jsw04-2
JSW S.A. ogłosiła rozpoczęcie nowych programów redukcji emisji metanu, których budżet wyniesie 23 mln euro podczas środowej, 7 września, konferencji „Metan z kopalń węgla kamiennego – stan aktualny i wyzwania”....
"To oni popsuli wszystko!"
DSCN1335
Kilka osób na przystanku autobusowym przy kopalni „Zofiówka”. Nieco dalej – las sztandarów, okolicznościowe wiązanki i pierwsze takty hymnu narodowego. Ale tych pod wiatą nie interesują żadne tam uroczystości. Oni...
Przewiń do góry
PSE
Trudny kompromis