Górnicy w wirtualnej rzeczywistości

Szkolenia dla pracowników w wirtualnej rzeczywistości są uzupełnieniem tradycyjnych kursów i pozwalają na doskonalenie umiejętności zawodowych. Spółka JSW Szkolenie i Górnictwo oraz Główny Instytut Górnictwa, dzięki aplikacji przygotowanej przez JSW Innowacje, sprawdzają, ile czasu kursanci mogą spędzić w goglach VR, aby w żaden sposób nie zaburzyć efektywności takich szkoleń. Wyniki testów pozwolą dostosować ćwiczenia do kompetencji osoby szkolonej.

fot. JSW

W centrum uwagi twórców szkoleniowych aplikacji VR znajduje się przede wszystkim maksymalne wykorzystanie technologii komputerowej wizualizacji interaktywnego trójwymiarowego świata, koncentrując się na technicznych możliwościach wykorzystania dostępnych narzędzi oraz efektów.

„Według dostępnych badań, osoba szkolona nie powinna używać gogli dłużej niż 20-50 minut, w zależności od rodzaju wykorzystywanego sprzętu” – mówi Aldona Urbanek z JSW SiG. I dodaje, że limit czasowy wynika z efektów choroby symulatorowej, która może wystąpić u uczestników tego typu szkoleń.

Wyniki prowadzonych badań pozwolą na oszacowanie optymalnego czasu, potrzebnego na przystosowanie się osoby szkolonej do operowania w środowisku VR oraz na przeprowadzenie całego treningu. Badania prowadzone są na nowym sprzęcie współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. Gogle – dzięki regulacji – idealnie przylegają do twarzy i nie wpuszczają do wnętrza światła. Uczestnik szkolenia jest zupełnie odcięty od świata rzeczywistego, dodatkowo wysokiej jakości projekcja jest wzbogacona dźwiękiem. Dzięki tym zabiegom uczestnik nie rozprasza się i w stu procentach znajduje się w świecie wirtualnym. Do badań zaproszono pracowników kopalń, pracujących zarówno na powierzchni, jak i pod ziemią.

JSW jest pionierem w wykorzystaniu nowoczesnych technologii – zarówno w górnictwie, jak i szkoleniach. Warto podkreślić, że metody nauczania, które jednocześnie angażują różne zmysły uczestnika szkolenia, są najbardziej skuteczne. Rezultatem wielopoziomowego przetwarzania informacji jest wytworzenie się znacznie większej liczby nowych połączeń neuronalnych niż w sytuacji, gdy tego samego materiału kursant uczy się na pamięć. (źródło: JSW)

Wpisy na temat “Górnicy w wirtualnej rzeczywistości”

Twój wpis

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry