Którędy kolej?

Z inicjatywy senator Ewy Gawędy 19 października odbyło się spotkanie, którego celem była kontynuacja rozmów o przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości KDP w naszym regionie. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego, spółek górniczych JSW S.A., PGG S.A. i SRK S.A. oraz samorządowcy Jastrzębia, Wodzisławia, gmin Gorzyce, Mszana, Godów, Świerklany i Marklowic, a także senator Ewa Gawęda i poseł Adam Gawęda.

Projektanci trasy wskazali, że poprowadzenie KDP przez centrum Jastrzębia–Zdroju znacząco naruszy złoża Jastrzębskiej Spółki Węglowej, dlatego też preferowanym obecnie wariantem jest przebieg trasy wzdłuż autostrady A1

Ze względu na warunki pandemii spotkanie odbyło się w formie hybrydowej. Część uczestników zebrała się w Gminnym Centrum Kultury w Gorzycach, część wzięła w nim udział zdalnie.

Na prośbę senator Ewy Gawędy uczestnicy jeszcze raz przeanalizowali postulaty lokalnych samorządów i uwarunkowania wydobywcze spółek górniczych, które zostały przedstawione podczas wcześniejszego spotkania jej i samorządowców z wiceministrem Marcinem Horałą w dniu 24 września.

Projektanci trasy wskazali, że poprowadzenie KDP przez centrum Jastrzębia–Zdroju znacząco naruszy złoża Jastrzębskiej Spółki Węglowej, dlatego też preferowanym obecnie wariantem jest przebieg trasy wzdłuż autostrady A1. Pojawiły się także nowe warianty omijające Mikołów, pomiędzy Jastrzębiem a Wodzisławiem, które powstały m.in. w oparciu o sugestie Towarzystwa Entuzjastów Kolei.

Obecni na spotkaniu przedstawiciele JSW pokreślili, że warianty KDP poprowadzone przez centrum Jastrzębia przechodziłyby przez spore obszary objęte szkodami górniczymi. Wzdłuż linii w stronę Pawłowic planowane są osiadania terenu rzędu 6 m, a proponowane przez jastrzębskich samorządowców przesunięcie linii koliduje z planowaną eksploatacją górniczą KWK Jastrzębie-Bzie.

Eksperci Centralnego Portu Komunikacyjnego zapewnili, że skomunikowanie kolejowe Jastrzębia jest dla nich priorytetem. Według obecnie proponowanych wariantów do centrum miasta miałoby prowadzić dodatkowe połączenie kolejowe. Wskazali, gdzie planowana jest stacja Jastrzębie-Zdrój Centrum, a w odległości 5 km ma być usytuowana stacja Jastrzębie-Zdrój Północ.

Planowane są następne spotkania przedstawicieli CPK z poszczególnymi gminami.

„Budowa Kolei Dużych Prędkości to niewątpliwie szansa na rozwój naszego regionu. Bardzo ważne jest, aby wypracować taki wariant przebiegu linii, który będzie najbardziej korzystny dla mieszkańców mojego okręgu, a jednocześnie będzie możliwy do realizacji z punktu widzenia górniczych spółek. Istotne jest również odpowiednie skomunikowanie planowanej linii z miastami i gminami naszego regionu” – podkreśliła senator Ewa Gawęda. (materiał sponsorowany)

Przewiń do góry