SM “Jas-Mos” po Walnym Zgromadzeniu

Prezes Zarządu SM “Jas-Mos” Piotr Szereda

W Spółdzielni Mieszkaniowej „JAS-MOS” już jest po Walnym Zgromadzeniu?

Z wielki opóźnieniem, ale udało się nam zrealizować 6 części Walnego Zgromadzenia, jeszcze Kolegium Walnego Zgromadzenia i ostatni obowiązek spoczywający na Zarządzie i Radzie Nadzorczej w naszej Spółdzielni za rok 2019 zostanie spełniony. WZ przyjmuje sprawozdania z działalności Zarządu oraz Rady Nadzorczej, podejmuje uchwały w tym temacie, udziela absolutorium członkom Zarządu (w naszym przypadku jest to indywidualne tajne głosowanie ) oraz została przyjęta uchwala o podziale nadwyżki.

Przypomnijmy, Walne Zgromadzenie miało odbyć się w czerwcu tego roku?

W związku z epidemią koronawirusa w Spółdzielni zostały wprowadzone procedury bezpieczeństwa. W czerwcu nie mogliśmy zorganizować Walnego Zgromadzenia. Zgodnie z zapisami ustaw „antykoronawirusowych” termin organizacji WZ można było przesunąć. Zarząd Spółdzielni wraz Radą Nadzorczą pomimo wielu ograniczeń wykonywał swoje zadania zgodnie z terminami powszechnie obowiązującymi. Spółdzielnia została zbadana przez biegłego rewidenta, Rada Nadzorcza przyjęła budżet i teraz otrzymaliśmy pozytywne skwitowanie. Obecnie kończy swoją pracę lustrator zgodnie z planem lustracji przewidzianym przez Katowicki Związek Rewizyjny Spółdzielczości Mieszkaniowej.

Jak na razie nasze miasto jest oznaczone na zielono, ale nadal obowiązują pewne ograniczenia?

W budynku siedziby Zarządu przy ul. Słonecznej oraz na administracjach osiedlowych przyjmujemy tylko lokatorów w bardzo ważnych sprawach po wcześniejszym umówieniu się z pracownikiem SM, a których nie można załatwić telefonicznie lub drogą elektroniczną. Zgłaszanie usterek, awarii odbywa się tylko telefonicznie lub drogą mailową. Oczywiście występują ograniczenia spowodowane zachowaniem podstaw bezpieczeństwa lokatorów, ale także pracowników. Konserwatorzy wykonują roboty remontowe oraz usuwają wszelkie awarie. Dokonywane są przeglądy budynków, przeglądy instalacji elektrycznej i gazowej w mieszkaniach lokatorów z zachowaniem warunków bezpieczeństwa.

Nowe zadania oraz nowe zasady bezpieczeństw to też nowe nieplanowane koszty?

Tak, oczywiście, jak w każdej firmie powstały nowe pozycje kosztowe związane z zabezpieczeniem przed COVID-19. Jednocześnie w naszej Spółdzielnie podjęliśmy kroki oszczędnościowe, tak aby zabezpieczyć pieniądze na walkę z COVID-19.

Duża część oszczędności zostaje realizowana kosztem świadczeń finansowych pracowników?

Tak, nasi pracownicy, po dyskusji i przedstawieniu realnych kosztów wprowadzenia zasad bezpieczeństwa, ze zrozumieniem przyjęli propozycje Zarządu w zakresie oszczędności i podpisaliśmy ze związki zawodowymi stosowne porozumienie. Za wyrozumiałość możemy podziękować wszystkim pracownikom. Pracownicy SM „JAS-MOS” w tej trudnej sytuacji zachowują się odpowiedzialnie i wykonują swoje obowiązki wzorowo. Nasi pracownicy nie nadużywają chorobowego oraz w sposób rozsądny korzystają z opieki nad dziećmi. Mieliśmy jedno poważne zachorowanie pracownika na COVID 19, ale procedury nasze w tym momencie zadziałały prawidłwowo i SM funkcjonowała normlanie. Oczywiście część pracowników była też na kwarantannie w związku z nakazem sanepidu. Jednak udało się przy tych ograniczeniach wykonać nałożone zadania na Spółdzielnię wzorowo.

A wracając do sprawozdania za rok 2019, które zostało przyjęte przez członków.

Rok 2019 był dla nas normlanym rokiem, realizowaliśmy w budynkach wymianę wind, wybudowaliśmy praktycznie dwa nowe parkingi (przy ul. Zielonej i Warmińskiej) za kwotę ponad 1 070 000 złotych, cztery place rekreacyjno-sportowe (przy ul. Zielonej, Kaszubskiej, Warmińskiej i Krasickiego), dalej realizujemy program termomodernizacji na naszych budynkach, postawiliśmy kolejne wiaty na odpady komunalne. Rok normalny – bardzo pracowity.

Czy SM „JAS-MOS” pozyskuje na swoje inwestycje środki zewnętrzne?

Dla spółdzielczości mieszkaniowej jak do tej pory jest mało programów ze wsparciem finansowym. Jednak na przestrzeni lat 2016-2019 złożyliśmy wnioski na realizację dwóch etapów termomodernizacji, w sumie 16 budynków i otrzymaliśmy wsparcie na kwotę około 4 200 000 złotych. Obecnie jesteśmy na ukończeniu trzeciego etapu 6 budynków i liczymy na wsparcie finansowe w kwocie ponad 3 700 000 złotych.

Na WZ członkowie mają możliwość dyskusji, wniosków czy też zadawania pytań, np. co z opłatami za mieszkania?

Takie zapytania były zadawane praktycznie na każdej z 6 części WZ. W imieniu Zarządu przypominaliśmy, że ponad 60% opłat otrzymywanych od lokatorów to opłaty niezależne od Spółdzielni, a które musimy realizować. To miedzy innymi media: woda, co, prąd i gaz oraz wywóz odpadów komunalnych, podatki itd. 40% to fundusz remontowy i eksploatacyjny, z których realizujemy utrzymanie nieruchomości, sprzątanie i utrzymanie klatek schodowych, piwnic, terenów zewnętrznych. Przeprowadzamy na bieżąco modernizacje, remonty budynków czy też wymianę np. wind, budowę parkingów. Niestety koszty rosną, ale należy pamiętać, że Zarząd rozlicza każdą nieruchomość osobno. I tak np. w 2019 r. fundusz eksploatacji w naszej Spółdzielni liczony za metr kwadratowy wynosi minimalna opłata od 1,56 do wysokości 2,94 złotego. Fundusz remontowy też jest uzależniony od potrzeb remontowych danej nieruchomości i oscylował między 80 groszy do 2,10 zł na metr kwadratowy.

A co z programem Ciepłej Wody Użytkowej?

W ubiegłym roku rozpoczęliśmy akcję informacyjną razem z PGNIK Termika w budynku przy al. Jana Pawła II wytypowanym przez tę firmę. W przypadku naszej Spółdzielni ostateczną decyzję w tym przypadku podejmują członkowie danej nieruchomości. Po zrealizowaniu kilku spotkań z lokatorami i przeprowadzaniu ankiety wynik to 18 „za” i 18 „przeciw”. Czyli nie został uzyskany wynik 55% „za”, który zobowiązywałby Zarząd do realizacji inwestycji. Z przykrością przejęliśmy tę w sumie negatywną decyzję. Lokatorzy tej nieruchomości odrzucili możliwość poprawy bezpieczeństwa, obniżenia kosztów dostawy do domu ciepłej wody, otrzymania ciepłej wody w kranie od razu (czy to w łazience, czy kuchni), ponadto odrzucili realizację programu ochrony klimatu. Trudno, na tej nieruchomości nie będziemy realizować tego zadnia. Będziemy się nadal przyglądać realizacji tego programu w innych spółdzielniach mieszkaniowych.

Dziękuję panu za rozmowę i życzę zdrowia.

Ja też dziękuję i naszym członkom, którzy wypełnili obowiązek i aktywnie uczestniczyli w Walnym Zgromadzeniu. Dziękuję też wszystkim pracownikom, którzy w roku 2019 wykonywali swoje zadania. Dzięki ich postawie, ciężkiej i odpowiedzialnej pracy. Członkowie Rady Nadzorczej i Zarządu zostali pozytywnie ocenieni przez naszych wspaniałych lokatorów. Korzystając z okazji wszystkim lokatorom, członkom RN oraz pracownikom życzę zdrowia, odporności i dużo cierpliwości, pogody ducha. Obyśmy wszyscy przetrwali w zdrowiu ten trudny czas.

Rozmowa przeprowadzona z Prezesem Zarządu SM „Jas-Mos” Piotrem Szeredą (materiał sponsorowany)

Przewiń do góry